هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

افزایش چشم‌گیر خرید کتاب الکترونیک در اروپا

پایش هزینه‌های صرف شده برای کتاب و اصولا مطبوعات به دلیل رابطه‌ی مهم آن با سطح فرهنگ و رفاه جامعه، اهمیت به سزایی برای دولت ها دارد. این در حالی است که امروزه با فراگیر شدن گونه‌های نوینی از مطبوعات به صورت الکترونیک و صوتی، نه تنها دسترسی افراد به مطبوعات بیش‌تر شده، بلکه امکان سنجش، دریافت بازخورد و آمارگیری هم به مراتب راحت‌تر از پیش شده است. در همین رابطه به گزارش دویچه وله در سال گذشته میلادی فروش کتاب های کاغذی با کاهش ۱۱ درصدی همراه بودند اما خرید کتاب های الکترونیک افزایش پیدا کرده است.

 

گرایش کم‌تر به خرید کتاب های کاغذی

به گزارش اداره سراسری آمار، بیش از نیمی از خانوارهای آلمانی (۵۴ درصد) سال گذشته کتاب خریدند و به طور متوسط ۱۷ یورو  صرف آن کرده‌اند که به نسبت ده سال پیش دو کمتر شده است. ده سال پیش از این، یعنی در سال ۲۰۰۷ میلادی، ۶۵ درصد از مردم کتاب خریده بوده‌اند. یعنی در آن سال هر خانوار آلمانی به طور متوسط ۱۹ یورو به خرید کتاب اختصاص داده بوده است.

 

خبر خوب برای ناشران دیجیتال

در همین حال فروش کتاب‌های الکترونیکی یا دیجیتالی رشد داشته است و بیش از یک و نیم میلیون خانوار آلمانی در سال ۲۰۱۷ کتاب الکترونیک خریداری کرده‌اند، یعنی حدود هشت درصد کسانی که اصولا خریدار کتاب هستند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ تنها اندکی بیش از یک میلیون خانوار، یعنی حدود تنها پنج درصد از جمعیت کتابخوان، کتاب الکترونیکی تهیه کرده بودند. بنا به گزارش‌های موجود در دیگر کشورهای اروپای غربی نیز گرایش مشابهی قابل‌مشاهده است.

گفتنی است در پژوهش میدانی هنرگردی مورخ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ از میان ۱۱۲ نفر پرسش‌شونده ایرانی، ۷۹ درصد از کتاب کاغذی، ۴ درصد از کتاب الکترونیک، ۱ درصد از کتاب صوتی و ۱۵ درصد از هر سه مورد استفاده می‌کردند. هم‌چنین ۱ درصد هم اعلام کردند کتاب نمی‌خوانند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید