هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

اختتامیه نخستین دوره جشنواره هنر ایران

اختتامیه بخش اصلی جشنواره هنر ایران در محل سینماتک موره هنرهای معاصر تهران و با حضور دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد، جناب آقای نادر سیحون مدیر گالری سیحون، جمعی از پیشکسوتان، گالری داران و هنردوستان برگزار شد. در این مراسم از بیست و هشت نفر برگزیده جشنواره در دو رشته نقاشی و عکاسی و در دو بخش هیات داوران و رای مردمی تقدیر شد و به سه نفر نخست رای هیات داوران، علاوه بر لوح های تقدیر، تندیس های جشنواره هم اهدا شدند.

این جشنواره که خود را رویدادی تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی معرفی کرده، بنا دارد به صورت سالانه برگزار شده و در اهداف خود امیدوار است به محل مناسبی برای یافتن نخبگان هنری و معرفی پتانسیل های فرهنگی-هنری کشور بدل گردد و برگزیدگان خود را به جوامع هنری داخل و خارج ایران معرفی نماید. هیات داوران در اولین دوره جشنواره هنر ایران متشکل از آقایان نادر سیحون ، سلیمان محمدی، احسان لاجوردی و سونیا مونتی بودند.
علیرضا محمدشاه دبیر نخستین دوره جشنواره هنر ایران در موزه هنرهای معاصر تهران
علیرضا محمدشاه دبیر نخستین دوره جشنواره هنر ایران
به گفته دبیر جشنواره علیرضا محمدشاه:

در طول یک ماه و نیم، نزدیک به نیم میلیون بازدید از وبسایت جشنواره صورت گرفت و در مجموع بیش از ۳۸۰ نفر از سراسر ایران در دو حوزه نقاشی و عکاسی شرکت کردند که آماری بسیار مهیج و رضایت‌بخش است. این نکته را هم می‌بایست یادآوری کنم که در این جشنواره وجه تمایز آشکاری با دیگر جشنواره‌های مشابه وجود داشت و آن، نوع و نگاه خاص داوری بود. در اولین دوره جشنواره هنر ایران داوری در دو سطح مردمی و هیات داوران انجام شد. به گونه‌ای که در داوری مردمی که به طور هم‌زمان با بارگذاری آثار، هر بازدیدکننده می‌توانست با اختصاص دادن امتیاز، اثر مطلوب خود را مشخص نماید که این امر مستلزم پایش شبانه روزی وبسایت جشنواره توسط تیم فنی و پشتیبانی بود. هم‌چنین هیات داوران متشکل از مدیران گالری های معتبری چون سیحون، ۲۶، سونیا مونتی و بنیاد لاجوردی بودند که با توجه به تجریبات خود در زمینه ارزش هنری، نوآوری و اقتصاد هنر، نگاه به هنر معاصر ایران وجهان، ارزش اثر ارسال شده به تناسب معیار های جهانی، اعتبارسنجی اثر بنابر امکان قرار گرفتن آن بر دیوار یک گالری معتبر، تکنیک، خلاقیت و بسیاری معیار های متفاوت و منحصر به فرد، به گزینش آثار پرداختند و جای دارد که تشکر خود را از همکاری‌های حرفه‌ای و صمیمانه جناب آقای سیحون، جناب آقای محمدی، جناب آقای لاجوردی و سرکار خانم مونتی که به صورت افتخاری انجام پذیرفت را به عرض برسانم.

کسرا علیها سخنگوی نخستین دوره جشنواره هنر ایران در موزه هنرهای معاصر تهران
کسرا علیها سخنگوی نخستین دوره جشنواره هنر ایران
همچنین بنابر اظهارات کسرا علیها سخنگوی جشنواره:
در نخستین دوره این جشنواره، ما بیننده‌ی همکاریِ کم‌نظیری میان محافل هنری و متولیان فرهنگ و هنر کشور بودیم که منجر به پدید آمدنِ حرکتِ موثری در عرصه‌ی هنرهای تجسمی شد، به گونه‌ای که در طولِ یک ماه و نیم، ارتباطی شفاف و نردیک میان دبیرخانه، شرکت کنندگان، تیم پشتیبانی، خبرگزاری و گالری‌ها پدید آمد.
 سپس آقایان سیحون و دکتر عربزاده در پنلی مشترک به بررسی نحوه داوری و لزوم وجود چنین چشنواره هایی پرداختند. سپس آقای ملانوروزی سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در سخنرانی خود به اهمیت نهادهای خصوصی در حوزه هنر پرداختند.
iran-art-festival-2016-honargardi
تندیس های نخستین دوره جشنواره هنر ایران
در پایان مراسم هم تندیس‌های نخستین دوره جشنواره هنر ایران به برگزیدگان جشنواره اهدا شد:
برگزیدگان بخشهای عکس و نقاشی به شرح زیر است:
منتخب مردم در بخش عکاسی : فراز حبیب الهیان، علی فیروزجنگ، ساحره رافتی، امینه الیاسی، سارا نوروزی، سالار امانت بری، نعیم معصومی بودند.
منتخب مردم در حوزه نقاشی نیز: الهام صداقت، مهرداد ازاد، زهرا مرادی، محسن روستایی، سارا استخری، زهرا هاشمی، علیرضا سلطان آبادیان بود.
همچنین در بخش منتخبان بخش عکاسی علیرضا صادقی، پیام صفایی، محمدرضا راشد، سپهر نوده فراهانی، نسرین ریحانی، نجوا عرفانی راد، ابوالفضل معصومی، سپهر سهامی فرد لوح تقدیر دریافت کردند.
تندیس برترین ها در بخش عکاسی را  نفر اول پیام داودآبادی ، نفر دوم محمد گلشهری ونفر سوم سمانه کمالی دریافت کردند.
تندیس برترین ها در بخش نقاشی نیز نفر اول  امیر عباسی ، نفر دوم  نیلوفر محمدی فر و نفر سوم  پرهام پیوندی کسب کردند.
همچنین بیست و هشت اثر برگزیده به طور همیشگی در نگارخانه مجازی وبسایت جشنواره هنر ایران باقی مانده و برای گالری‌های مهم و جوامع تخصصی هنرهای تجسمی به تصویر کشیده خواهد شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید