هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

اتاق من ؛ تصویری از یک نسل

 جان تی. هنرمند مشهور و کارگردان فیلم های تبلیغاتی که جوایز متعددی از جشنواره توکیو و پاریس دریافت کرده و به عنوان یکی از استعدادهای درخشان در سال 2012 معرفی شده است  پروژه ای به عنوان” اتاق من”  را از 4 سال پبش شروع کرده است. او شور و اشتیاق بسیاری برای هنر خود دارد و بدین سبب به 36 کشور تا به امروز سفر کرده و از 728اتاق متولدین دهه60 و70 ( 80و 90 میلادی) عکس گرفته است. همچنان این پروژه ادامه خواهد داشت زیرا او هنوز به افریقا سفر نکرده و مقصد بعدی او کشورهای افریقای خواهد بود.

جان هدف خود را از انجام این پروژه اینگونه بیان می کند : ” من در تلاش برای درک سنت مدرنیته فقر ثروت و شاید خوشبختی در میان نسل خود هستم. ”

شاید در نگاه اول عکسها به یکدیگر شباهت زیادی داشته باشند که خود بیان کنندهٔ این موضوع است که نسل امروز به یکدیگر شباهت‌های فراوانی‌ دارند بدون در نظر گرفتن فقری که در نپال وجود دارد و یا جنایتهای هولناکی که در تلویزون دیده میشود آنها به دنبال هدفهای مشترکی هستند.

همهٔ عکسها در محیطی‌ کوچک و بسته یه اتاق گرفته شده است . این عکسها جوانانی را نشان میدهد که آنچه را که دوست دارند در معرضِ دید گذاشته و بقیه را مخفی‌ کرده اند .اشیا داخل اتاق  نشان دهنده علایق، سرگرمیها و دغدغه‌های این جوانان است. لوازم جانبی، کمد و دکوراسیون همه امضا معتبری از شخصیت و غرور هر یک از این جوانان است. قدرتی‌ که این جوانان را به هم مرتبط می‌کند امید ، صلح و آرامش است بدون در نظر گرفتن دنیای که آنهارا احاطه کرده است.

این پروژه زمانی‌ به ذهن جان تی. رسید که مجله ” رسپنسن” را مطالعه میکرد  و او بدون معطلی کول پشتی‌ خود را برداشته و مسافری شد به تمامی کشورها تا این پروژه را به خلق برساند.

Room #24 - Joseph, Paris, France
اتاق شماره 24، ژوزف- پاریس

جان تی. در تلاش برای رسیدن به یک سوال است : ” شما به چه چیزی احتیاج دارید تا خوشحال باشید؟ ”
“شاتِ هویت” و یا ” شاتِ بالا”بدین گونه گرفته شده است که جوان نسل امروز در مرکز تصویر قرار دارد و او مستقیم به دوربین نگاه می‌کند.در برخی‌ از وب سایت‌ها این اثر را صمیمیت بدون مرز نامیده اند.

آنا شاه محمدی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید