هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آی.ام.پی معمار پرآوازه درگذشت

معمار سرشناس آمریکایی-چینی آی.ام.پی و آفریننده‌ی هرم شیشه‌ای مشهور موزه لوور در ۱۰۲ سالگی درگذشت.

هرم لوور

آی.ام.پی آفریننده‌ی بناهای نمادینی در سراسر جهان بود که شاید در راس آن‌ها هرم شیشه‌ای موزه لوور قرار داشت که در زمان خودش طرحی بسیار جنجال‌برانگیز بود. درگذشت او پیام‌های بسیاری را از معماران مهم جهان در پی داشت.

یومینگ پیدر سال ۱۹۱۷ در گوانگ ژودر چین متولد شد و در ۱۸ سالگی برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه به آمریکا رفت.

آیآی.ام.پی جوان در سال ۱۳۵۷ در کتابخانه کندی

او در جریان جنگ جهانی دوم به عنوان پروژهشگر برای دولت آمریکا کار کرد. سپس در سال ۱۹۵۵به عنوان آرشیتکت شرکت خود را بنا بهاد. تمرکز او در طراحی‌هایش بر هندسه دقیق، سطوح صاف و نور طبیعی بوده است. آی.ام.پی یکی از برجسته ترین معماران قرن بیستم بود.

او در دوران کاری‌اش ساختمان‌ها، هتل‌ها، مدارس متعددی در آمریکای شمالی، آسیا و اروپا طراحی کرد. آقای پی علاقه خاصی به استفاده از شیشه و فولاد با ترکیبی از سیمان در طراحی‌هایش داشت.

طراحی هرم شیشه‌ای موزه لوور از جمله شاهکارهای اوست که کار ساخت آن در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید. این ساختمان هم‌اکنون یکی از چشم اندازهای مشهور شهر پاریس به شمار می‌رود.

ساختمان شهرداری شهر دالاس

از جمله کارهای دیگر او ساختمان شهرداری شهر دالاس و موزه میهو در کیوتو ژاپن است.

ساختمان بانک چین آی.ام.پی در سمت چپ، در هنگ کنگ؛ برج HSBC نورمن فاستر در سمت راست

آی.ام.پی در دوران کاری خود جوایز بسیاری دریافت کرد. او هم‌چنین در سال ۱۹۸۳ جایزه معتبر پریتزکر را که از آن به عنوان نوبل معماری یاد می‌شود از آن خود ساخت و این جایزه ۱۰۰ هزار دلاری را صرف تاسیس بورسیه‌ای برای دانشجویان چینی کرد که قصد تحصیل معماری در آمریکا را دارند.

موزه سوژو در شرق چین

او حتی در سنین بالا هم به کارش ادامه داد و موزه هنراسلامی در دوحه قطر یکی از مشهورترین آثاری است که او در دهه ۸۰ زندگیش طراحی کرد.

در کل، آی.ام.پی در عین ماجراجویی، محتاط، حساس و عاقل بود. اگرچه در ابتدای شروع فعالیت حرفه‌ای بیش از حد پذیرش اطرافیانش مدرن بود، اما در پایان و در زمان حاضر آثارش بی نقص به نظر می‌رسند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید