هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

چرا نقاشی مونالیزا ناتمام ماند؟

اگر فکر می‌کنید صحبت‌ها درباره مونالیزا به عنوان معروف ترین تابلوی جهان روزی پایان می‌یابد، سخت در اشتباهید!

به تازگی پزشکان ایتالیایی پس از مدتی پژوهش روی حرکت دست راست لئوناردو داوینچی به این نتیجه رسیده‌اند که عصب «اولنار» (زند زیرین) این هنرمند پرآوزاه ایتالیایی دچار آسیب دیدگی شده بود و او توانایی گرفتن قلم مو و نقاشی کشیدن را در سال‌های پایان عمر از دست داده بود.

مونالیزا

لئوناردو داوینچی، نقاش و تندیسگر مشهور دوره رنسانس در روز پانزدهم آوریل سال ۱۴۵۲ میلادی زاده شد و در حالی که امروزه بیش‌تر مردم جهان وی را به عنوان نقاش «مونالیزا» و «شام آخر» می شناسند اما او به عنوان دانشمند، مهندس و معمار نیز دستاوردهای ارزنده ای داشته است.

پیش‌تر، بررسی های دیگر از شیوه سایه زدن داوینچی، این باور را تقویت کرده بود که او چپ دست بوده است اما مدارک تاریخی موجود نشان می دهد داوینچی در آفرینش دیگر آثار هنری از دست راستش استفاده می‌کرده است.

در تازه‌ترین پژوهش در مورد آسیب دیدگی عصب دست از دو اثر گوناگون داوینچی بهره گرفته شد. گفته می شود دلیلی که این هنرمند برجسته ایتالیایی در پنج سال پایان عمر خود بسیاری از نقاشی هایش از جمله «مونالیزا» را ناتمام رها کرده، آسیب دیدگی عصب دست راستش بوده است.

پزشکان بر این باورند که این آسیب دیدگی به احتمال زیاد ناشی از سکته مغزی نبوده است چرا که داوینچی همچنان قادر به تدریس و طراحی بود. گفته می شود این عصب می تواند در نتیجه زمین خوردن نیز دچار آسیب شود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید