هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نگهبانان خاویر ماسکرو

خاویر ماسکرو ” Xavier Mascaró” مجسمه ساز اسپانیایی، متولد سال ۱۹۶۵ پاریس و فارق التحصیل رشته ی نقاشی از هنرهای زیبای دانشگاه بارسلونا (۱۹۸۸) است. او در سال ۱۹۸۹ ساخت اولین آثار حجمی خود را با برنز آغاز کرد و شش سال بعد آهن تبدیل به ماده ی اصلی کار او شد. بین سالهای  ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ ساکن نیویورک بود و سپس به ماردید، یعنی جایی که شروع به ساخت مجسمه ها و آثار یادمانی کرد، بازگشت. در سال ۲۰۰۴ در نیویورک مشغول کار و آزمایش مواد مختلف همچون شیشه، رزین و سنگ بود.

او علاقه ی خاصی به نمادگرایی و آیکونگرافی دارد. در آثار او معانی و مفاهیم مختلفی قابل درک است؛ همچون ” Departure” که نمایشی از قایق های مراسم عزاداری مصر که سفر ابدی خود را آغاز  کرده اند، می باشد. و یا مهاجرت اخیر مردم جنگ زده، محرومیت و فقر در مناطق مدیترانه و آمریکای جنوبی و غیره. این عزیمت قایق های برنزی و آهنی همچنین نمایشی تلخ و پر ابهت و یادآور کشتی های شکسته و به گل نشسته و فراموش شده است.

xaviermascaro_honargardi

نمونه ی فوق العاده و اسرار آمیز دیگری شامل پنج مجسمه ی نگهبان با عنوان ” Guardianes” است که در مقابل ورودی موزه ی ” Templo Mayor” شهر مکزیکوسیتی قابل مشاهده است. پیکر زنگ زده ی آنها با قالب های بزرگ، ساخته شده از جنس برنج و قلع، سمبلی از گذر زمان می باشد و یک فضای اسطوره ای را به وجود می آورد که همچون پلی به دنیای الوهیت و الهه های باستانی است. ماسکارو در مسیر حرفه ای خود بسیار تحت تاثیر فرهنگ پیش کلمبوسی بوده و آثار او ارتباطی قوی با میراث گذشتگان، الهه ها و شمن باوری دارد.

xaviermascaro_honargardi

“نگهبان ها” در شهرهای مختلفی همچون مادرید، پاریس و لندن به نمایش درآمده اند و اخیرا به مناسبت بزرگداشت چهل سالگی روابط  دیپلماتیک میان مکزیک و اسپانیا، به همراه سیزده پروژه ی دیگر در میدان ها و مناطق مختلف شهر مکزیکوسیتی به نمایش عموم گذاشته شده اند. در این مجموعه ای همچنین می توان اثری با عنوان “ملکه” را دید که شامل سه فیگور سر ساخته شده از فلزات آهن، برنز و برنج-نیکل می باشد و نشانی از تحمیل یک حکومت پادشاهی است. در گذشته ساکنان قدیم آمریکای میانه سر مجسمه هایی را که می ساختند جدا و از آنها برای ساخت خدایان استفاده می کردند.

آثار ماسکارو در شهرهایی همچون پاریس، کاراکاس، ونیز، مونتکارلو، کارتاگانا، مادرید، نیویورک، لندن، مکزیکوسیتی و غیره به نمایش در آمده اند. وی در حال حاضر مشغول به کار در کارگاه های خود در مکزیکوسیتی و لیسبون است.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید