هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

موزه لوور ابوظبی به زودی گشایش می‌یابد

تا دو ماه دیگر شعبه دیگر موزه لوور در امارات متحده عربی گشایش می‌یابد و از این به بعد دیگر قرار نیست موزه لوور تنها پاریس را نمایندگی کند؛ بلکه ابوظبی هم به فهرست پایتخت های میزبان لوور اضافه می‌شود.

این تغییر و تحول بزرگ و اینکه آیا چنین عملی به اعتبار پربازدیدترین موزه جهان خدشه وارد می‌کند و آن را مانند شعبات مکدونالد به محلی دم دستی تنزل مقام می‌دهد یا نه بعدا معلوم می‌شود اما آن‌چه که مشخص است، نتیجه‌ی ثروت و سیاست است که هر غیرممکنی را ممکن می‌سازد و اگر پای سود و منفعت در میان باشد حتی موزه ها هم قادر به واگذاری اعتبار و تحریف تاریخ هستند. گواه این امر هم افتخار شعبه ابوظبی موزه لوور بر بنایی در کنار خیلج فارس است که در وبسایتش بر خلاف تمامی قوانین بین‌المللی به درج نام جعلی اقدام کرده است و احتمالا رویای جذب سالانه میلیون‌ها گردشگر توجیه مناسبی برای آن خواهد بود. گفتنی است طراحی ساختمان موزه لوور ابوظبی را آتلیه ژان نوول به عهده داشته است.

بنای موزه لوور ابوظبی اثر آتلیه ژان نوول

از این موارد ذکر شده که بگذریم، قرار است روز ۱۱ نوامبر بیش از ۶۰۰ اثر هنری از سراسر جهان از جمله کارهایی از نقاشانی چون پل گوگن، پابلو پیکاسو و سای تومبلی در این موزه به نمایش درآیند. مقام‌های فرانسوی روز چهارشنبه ۱۵ شهریور اعلام کردند که هیچ محدودیتی برای نمایش آثار مجموعه لوور، که شامل نقاشی های فیگور برهنه، نقاشی های اسلامی و مسیحی وآثار شاخص مذاهب آسیایی است، در نظر گرفته نشده است. ترتیب آویختن و نمایش آثار گالری به گونه‌ای است که بر مراحل مهم در تحول بشریت و همچنین بر ارتباط میان فرهنگ‌های گوناگون تاکید می‌کند.

«فرانسواز نیسن» وزیر فرهنگ فرانسه، روز چهارشنبه در در یک کنفرانس خبری برای اعلام زمان گشایش لوور ابوظبی گفت:

ما با نمایش یک اثر چینی و یک تابلو اسلامی، وابستگی و ارتباط فرهنگ ها، و شباهت‌ها را نشان خواهیم داد… هدف آن است که نشان دهیم در طول تاریخ، شباهت‌ها و پل‌ها بیشتر بوده تا دیوارها.

آثار مهم موزه شامل یک سری وسائل کامل تشییع جنازه مصری از قرن دهم پیش از میلاد، شمایل مریم مقدس و فرزندش، اثر «جووانی بلینی» از قرن پانزدهم، یک تابلو ترکی از سال ۱۷۸۷ با عنوان «یک امیر جوان در حال مطالعه» کار عثامه حمدی بیگ است.

مقامات امارات متحده عربی هزینه تاسیس گالری لوور را، که نخستین بار ده سال پیش اعلام شد و ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۲ گشایش یابد، فاش نکرده‌اند. شرکت دولتی سرمایه گذاری و توسعه جهانگردی قرار بود موزه را در میانه سال ۲۰۱۶ تحویل مقامات گردشگری و فرهنگ ابوظبی بدهد. ولی تحویل آن به خاطر مشکلات ساختمانی به تاخیر افتاد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید