هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مهین عظیما نقاش پیشکسوت درگذشت

مهین عظیما از نخستین زنان نقاش مدرنیست ایران براثر بیماری روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

پیکر زنده‌یاد عظیما در کنار همسرش مسعود برزین و برابر قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

مهین عظیما در ۲۱ آذر ماه سال ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد و از نخستین دخترانی بود که در سال ۱۳۳۲ خورشیدی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در طول یک عمر دستاورد هنری، آثار گرانبهایی به ویژه در حوزه نقاشی پشت شیشه از خود به یادگار گذشت. از وی به عنوان یکی از واپسین بازماندگان «نقاشی پشت شیشه» یاد می‌شد.

مهین عظیما در جوانی

نقاشی‌های خانم عظیما در نمایشگاه‌های بسیاری در ایران، فرانسه، بلژیک، ترکیه و یوگسلاوی به نمایش گذاشته شده است. هم‌چنین در سال ۲۰۰۲ میلادی نمایشگاهی از آثار عظیما در دانشگاه هاروارد آمریکا برگزار شد که به گفته‌ی او استادان دانشگاه را به تعجب واداشت.

برخی آثار مهین عظیما که با رویکردی مدرنیستی و با بهره‌گیری از شیوه مهجور نقاشی پشت شیشه آفریده شده، در موزه‌های گوناگون از جمله موزه‌ هنرهای معاصر تهران و بنیاد ایران‌شناسی و کلکسیون ایندیرا گاندی نگهداری می‌شود. اما با این وجود این شیوه از نقاشی با بخت و اقبال چندانی در میان جامعه نقاشان روبه‌رو نشد.

او در سال ۱۳۸۲ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری و دکتری از شورای ارزشیابی هنرهای سنتی ایران شد و زندگی‌نامه، بایگانی عکس ها، مدارک و نقاشی‌های این هنرمند نیز در کتابی با عنوان “تماشاگر رویا” گردآوری و منتشر شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید