هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

معرفی دو اثر از توماس مدیکاس

توماس مدیکاس “thomas medcus” نقاش، آنیماتور، مجسمه ساز و هنرمند اتریشی است که ایده های ناب او منجر به خلق آثار متفاوتی شده است. در زیر به بررسی دو نمونه از کارهای او پرداخته ایم.
مدیکاس که علاقه مند و مجذوب پدیده های دگردیسی طبیعی است، مجموعه ای با عنوان ” crystalis” خلق کرده است. این مجموعه شامل مجسمه هایی شیشه ای و حجم های گسترده ی سه بعدی با روش دیجیتالی است که ایده ی آن از ساختار شفیره وام گرفته شده است؛ مرحله ی تغییر و تحول کرم پروانه درست قبل از آنکه خود را از پیله رها کند. توماس مدیکاس این اتفاق طبیعی را در قالب یک شفیره ی دیجیتالی با معماری و ساختاری انتزاعی در سه قطعه تفسیر کرده است.
بعد از مدل سازی سه بعدی ساختار هندسی توسط نرم افزار کامپیوتری، تمامی قطعات شیشه ای با دست بریده و به یکدیگر متصل شده اند و در آخر برای برجسته کردن ارتباط میان طبیعت و ساختار، قطعه ای چوبی در میان ساختار شیشه های مثلثی محصور شده است.

در میان تاریکی و چشم انداز پوشش گیاهی متراکم، جسمی عجیب و سورئال در اعماق جنگل می درخشد؛ مجسمه ای از یک آمیب معلق در هوا. این مجسمه با ایده ای از ساختار سلولی یک آمیب _ یک ارگانیسم با توانایی غیر طبیعی برای تغییر دادن شکل خود_ با قطعات شیشه ای رنگارگی در فالب یک فرم غیر منظم ساخته شده است. از فاصله ی دور شی نامتقارن همانند یک جسم منشوری و موجودی از دنیای دیگر در میان جنگل دیده می شود. با بررسی دقیق تر از نزدیک، می توان شبکه ی پبچیده از نمادها، نقوش و موتیف هایی را دید که بر قطعات شیشه ای نقش بسته اند. تزییناتی دقیق از الگوهای واسیلی کاندینسکی تا الگوهای ماهی مانند، همگی در قاب های رنگی و انتزاعی شده هستند که به پروژه حسی متمایز و واضح از شخصیت و ساخت می دهند.

به گفته ی مدیکاس: “این قطعه ی شیشه ای که با ایده ی یک آمیب غول پیکر شناور ساخته شده است، با ترکیب و انتزاعی کردن ویژگی های قابل توجه بصری از دیگر موجودات زنده و دیگر ویژگی های هنری، همچون افسون زندگی به عنوان یک پدیده که درک آن دشوار است، می باشد. از آنجایی که می درخشد، از فاصله ی دور حس کنجکاوی را بر می انگیزد و فقط با نزدیک شدن به آن الگوهای رنگارنگش به چشم می آید.”

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید