هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

زمین برگرفته از خون و دریای سرخ

زمین خون جاروب و دریای سرخ  اینستالیشنی است که در سال ۲۰۱۴ در خندق برج لندن در انگلیس به نمایش گذشته شده است . خالق این اثر پل کومینس است که همراه با طراح صحنه تام پیپر این اثر را آفریده‌اند.

عنوان اثر از بیت اول یک شعر گرفته شده است که شاعر این اثر یکی‌ از سربازان گمنام جنگ جهانی اول  بوده است .

“The blood swept lands and seas of red, / Where angels dare to tread / … “

اینستالیشن متشکل شده است از هزاران گل قرمزی که هر کدام نماینده یکی‌ از کشته شدگان جنگِ جهانی اول است. تک تکِ این گلهای خشخاشِ قرمز دست ساز هستند.  ۸۸۸،۲۴۶ گًل در این اینستالیشن دیده میشود که به صورت تقریبی نشان دهندهٔ تعدادی تلفات نظامی بریتانیا و مستعمرات است. دریای گلها به گونه‌ای چیدمان شده اند  که  به یاد آورنده‌ی  خون‌های ریخته شده در جنگ جهانی اول می‌باشد . جریانِ این دریای سرخ از یکی‌ از پنجره های  قلعه آغاز می شود. این پنجره را پنجره گریان نامیده اند. (“Weeping Window”)

اولین گًل در۱۷ژوئیه  ۲۰۱۴ کاشته شده است و در ۵ اوت (به مناسبت صدمین سالگرد ورود بریتانیا به جنگ) پرده برداری شد. تیمِ تشکیل شده از ۱۷۵۰۰ داوطلب این گلها را در جایشان قرار دادند و آخرین گًل در۱۱ نوامبر   کاشته شد(روز یادبود).

در روز افتتاحیه پرنس  ویلیام ، پرنس هری و همچنین دوتچ کمبریج از اینستالیشن دیدن کردند. ۱۶ اکتبر کوئین و دوک ادینبورگ نیز از این اثر دیدن کردند. تخمین زده می شود که پنج میلیون نفر از این بنای یادبود بازدید  کرده اند.

با وجود استقبال بی‌ نظیر مردم، این اینستالیشن مورد انتقاد برخی‌ منتقدان قرار گرفته است. آن‌ها این اثر را “قابل توجه” اما “خسته کننده” نامیده اند. تام پیپر در پاسخ گفت:

“بسیار قابل ملاحظه است که اثری به طور محسوس قابل درک باشد  ما نباید همیشه تلاش کنیم تا اثری خلق کنیم که فهمیدش دشوار باشد.”

آنا شاه محمدی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید