هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تاکاشی موراکامی هنرمند خلاق معاصر ژاپن

تاکاشی موراکامی به مثابه اندی وارهول ژاپن

تاکاشی موراکامی یکی از هنرمندان برجسته ی دوران پس از جنگ آسیای دور بوده که می توان وی را “اندی وارهول” ژاپن دانست. موراکامی برای سنتز پاپ از هنر های زیبا و فرهنگ عامه، به ویژه استفاده‌ی شجاعانه گرافیکی و رنگارنگ از انیمه (کارتون های انیمیشنی)  و مانگا (کتاب های کامیک) شناخته شده است.

تاکاشی موراکامی
اثر تاکاشی موراکامی

تاکاشی موراکامی در دهه ی۹۰ با نظریه “Superflat” خود و به خاطر برپایی یک نمایشگاه با همین عنوان، که ریشه های فرهنگ بصری ژاپن معاصر را با هنر تاریخی ژاپنی مرتبط کرده، مشهور شد. او از Superflat در معانی گسترده ای استفاده می کند بنابراین دارای تنوع زیادی است. برخی از آثار مصرف گرایی و فتیشیسم پس از جنگ ژاپن می پردازد. این آثار کشف تمایلات جنسی اوتاکو از طریق تصاویر گروتسک و یا تحریف شده است.

گروتسک - تاکاشی موراکامی
اثر تاکاشی موراکامی

آثار دیگر بیشتر در رابطه با ترس از رشد و نمو هستند. برای مثال، آثار یوشیموتو نارا اغلب ویژگی های نقاشی های دیواری بازیگوش در اوکییوئه قدیمی ژاپنی را دارد که به شیوه ای کودکانه ای اجرا شده اند.

مجسمه

آثار او شامل نقاشی، مجسمه سازی، طراحی، انیمیشن و همکاری با برندهایی چونن لویی ویتون می باشد.

لویی ویتون
همکاری با لویی ویتون

تاکاشی موراکامی می گوید:

مردم ژاپن قبول دارند که هنر و تجارت مخلوط خواهد شد؛ و در واقع، آنها از سلسله مراتب سفت و سخت و پرمدعای غربی  که صحبت از “هنر والا” می کند، بسیار شگفت زده اند. در غرب، قطعا خطرناک است که این دو را مخلوط کنند زیرا مردم کلی سنگ پرتاب خواهند کرد. اما خوب، من با کلاه محکم خودم آماده هستم.

۹

با وجود بازیگوشی ظاهری آثار او، هنر تاکاشی موراکامی با ته مایه ی خرابکارانه پنهان در تصاویر خود، به عنوان نقد فرهنگی نیز عمل می کنند.

۱۰

موراکامی که در تاریخ ۱ فوریه، ۱۹۶۲ در توکیو، که در حال حاضر زندگی و کار می‌کند متولد شده است، از طریق تاسیس شرکت Kaikai Kiki که استودیو و آژانسی برای مدیریت هنرمندان و برگزاری نمایشگاه است، به تجارت هنری می پردازد.

کای کای کی کی

 

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید