هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

بازگشایی سردابه های دومیتیلا در شهر رم، پس از سالها مرمت

زندگی تازه در مقابر دومیتیلا رم

سردابه های دومیتیلا با تکنولوژی لیزر و اسکن مرمت شدند که به رنگهای رو به افول داستانهای زندگی و مرگ جامعه اولیه مسیحیت جانی تازه بخشیدند.

پس از سالها تلاش، دو بخش مجزا از یک هزارتوی وسیع سردابه ها، هفته پیش در رم به معرض بازدید گذاشته شدند.

سردابه های دومیتیلا بزرگترین دخمه قبور در رم است که بیش از ۱۲ کیلومتر درازا دارد و در چهار سطح با ۲۶،۲۵۰ مقبره به قرون دوم تا پنجم میلادی باز می گردد.

این بنای تاریخی شامل نقاشی های دیواری بسیاری است که هم مربوط به اساطیر بت پرستی است و هم دوران مسیحیت که نشان می دهد چطور این دو دیدگاه در کلیساهای اولیه در هم تنیده بودند.

کاردینال جیافرانکو راواسی، رئیس کمیسیون اسقفی، در مصاجبه مطبوعاتی روز سه شنبه ۳۰ می (۹ خرداد) گفت:” این مقبره ها نشانگر ریشه هویت ماست، ریشه رم و مسیحیت.”

کاردینال جیافرانکو راواسی

اولین بخشی که بدون استفاده از لیزر مرمت شد به قرن سوم میلادی برمی گردد و هنوز ردپایی از هنر دوران بت پرستی در آن دیده می شود.

در بسیاری از مقبره ها نقاشی های دیواری وجود داشته که معدوم شده اند. درحقیقت زمانی که مقابر مورد غارت و چپاول قرار گرفتند، این نقاشی ها از دیدار کنده شده اند و به عنوان غنائم قرون وسطی از محل جابجا شدند.

در این مکان همچنین دو صحنه از داستانهای کتاب مقدس به تصویر کشیده شده است، دانیال و شیرها، و همچنین کشتی نوح. علاوه بر آن تصاویری از مسیح و حواریون نیز دیده می شود.

این صحنه ها معمولا شامل برشهایی از زندگی روزمره هستند. اما در محوطه دوم که به نام “اتاق نانوایی” معروف است، ترکیب در هم تنیده ی زندگی روحانی و زندگی کسالت بار بشری به زیبایی نشان داده شده است. در این محل با استفاده از لیزر تصاویر مسیح و حواریون همراه با تصاویری از زندگی یک نانوا احیا شده اند. این تصاویر نه تنها داستان زندگی رم را بازگو می کنند بلکه اهمیت نان در سمبلیزم بت پرستی و مسیجیت را نیز برجسته می نمایند.

مراحل نهایی کارهای موزه همچنان در دست اقدام است که برگزار کنندگان امیدوارند تا انتهای ماه ژوئن برای بازدید عموم به اتمام برسد. در این مدت بقیه سایت باستانی برای بازدید کنندگان در تمام تابستان باز خواهد بود.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید